Comments

  1. Amitava Ghosh says

    একুশ শতকে দা”ড়িয়ে প্রথম শতকের পোষাক পরে সমাজ কে পিছিয়ে নিয়ে যাওয়া যায় না।মুরুব্বি মাতব্বরেরা এই সহজ সত্যি কথা বুঝেও কেন যে অবুঝ হয় জানিনা।পোশাক পরিচ্ছদে বিধিনিষেধ না রেখে চারিত্রিক উন্নতি সাধনের পন্থা নিয়ে মুরুব্বিরা ভাবুন তাতে সমাজ তথা মানুষের ভাল হবে।বোরখা পরার যৌতিকতা নিয়ে দু চার জন ধর্মীয় নেতৃত্বের সঙ্গে কথা বলে আমার মনে হয়েছে যে কারনে বোরখা পরতে বলা সে কারন অযৌতিক।
    কোন মেয়ে কে দেখে যদি কোন পুরুষের মনে অন্য ভাবের উদয় হয় তবে তার জন্যে মেয়ে টি কেন নিজেকে ঢাকবে বরং পুরুষটির উচিত তার দৃষ্টি ভঙ্গি পাল্টান।একের ভুলে অন্য কে কেন শাস্তি দেওয়া।
    বোরখা পরার এই নিয়মের বিরুদ্ধে মেয়েদের প্রতিবাদ করা দরকার।যারা এই নিয়মের ফা”সে আটকে দম বন্ধ করা পরিস্থিতির স্বীকার হচ্ছে তাদের মুক্তির লড়াই এ শুভবুদ্ধি সম্পন্ন মানুষের সমর্থন এবং সহমর্মিতা নিশ্চয় থাকবে।

  2. Jinat islam says

    It is simply wasting of time to concentrate on this issue.firsly the relevance of the design & colour of bourkha is not applicable to evry country of the world.for example the black colour is not frienly with the climate of India.It failed to popular here not becuse of liberal attitude of the husbands but the difficulties to bear it for long time.nothing can be above the logic & experice.if anything dictate in any religion which is totally unfair to the community it must be discared or thrown away without any hesitation.change is the signature of progressive society.If really Islam is a liberal religion bourkha should cut off immedietety as a religios obligation like appendix.

  3. Aaroninmelbourne says

    The most frightening thing is something we simply presume: that every single person under there is a woman. The burqa has dehumanized every single individual in that photograph.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>